Vive le Canada

21 mei 2014 - Montreal, Canada

5 uur ´s ochtends, wakker. Mijn verstand zegt dat ik nog wat moet gaan slapen, maar na heel wat gewoel besluit ik toch maar op te staan. Bart is al wat meer gewend aan het nieuwe slaapritme. 5 uur in de morgen... dan is het dus 11 uur ´s ochtends in Nederland, even kijken of er nog berichtjes zijn.

Uitzicht op downtown Montreal

Maratje springt vrolijk heen en weer en we maken ons klaar om naar buiten te gaan. De straat van ons appartement in Montreal is leeg, het is overdag een vrij drukke weg, maar nu hoor ik vogeltjes fluiten en rennen er eekhoorns rond in het park. Het voelt een beetje onwennig om als ´nieuweling´ hier rond te lopen en je hond uit te laten alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

​De vlucht van Amsterdam was best spannend. Gelukkig had het hondje niet helemaal door wat haar te wachten stond. We lieten haar in de hondenbench springen en ze ging verbaast mee met de medewerkers van Schiphol. Nou daar ging ze dan... toch maar duimen dat alles goed gaat met haar reis, ze in het juiste vliegtuig wordt geladen, enz,enz... Nadat we Mara hadden afgegeven bij het gedeelte ´odd size bagage´, liepen we met pijn in ons hart naar onze vrienden en Schipholfamilie om afscheid te nemen. Nee geen afscheid, maar tot de volgende keer hield ik vol. Naar dit moment had ik zeker niet uitgekeken, ik hou niet van afscheid, niet van verandering... maar we weten dat we het goed met elkaar hebben en een paar maanden zonder elkaar daar niets aan gaat veranderen. Kussen, knuffels en wat traantjes verder begint ons avontuur!

Wat is de opluchting groot als je uit het vliegtuig mag en op naar de rij voor de douane, hmmm best een lange rij en na en half uur vooruitschuifelen komen we bij de eerste douanebeambte: Welcome to Canada! De man brengt ons naar het gedeelte´immigration´ waar we een nummertje trekken en na dertien wachtenden aan de beurt zijn. De douanemevrouw bekijkt onze paspoorten en Bart zijn visumaanvraag. Ze vraagt hoe lang we willen blijven: ´Ehh, we would like to stay for 6 months.... maybe longer´, ´To be on the safe side, we will give you both visas for one year´. WHEEEHAAAAA, dat hadden we dus echt niet verwacht! We waren voorbereid op zware ondervragingen, ´Waarom we zo lang in Canada wilde blijven´, wat ´the purpose of our stay´ was, wat ik als´wife´ eigenlijk kwam doen zonder werkvisum... Geen van dat alles! Canadezen zijn fantastische mensen! Opluchting... snel Mara zoeken, want we zijn al 10 uur verder sinds haar afscheid.

Gehaast loop ik door de bagageterminal, waar moet ik in hemelsnaam zijn? Dan zie ik een bench staan, zielsalleen midden in de terminal, er ligt een hondje in, rustig een beetje rond te kijken. Ze herkent me niet gelijk. Als ik haar bench open maak begint ze als een voorjaarskoe door de terminal te springen. Nog even langs de inspectie voor een ´medicalexam´ en het minder leuke gedeelte van de reis zit er op!

Metro naar downtown

Neus in de windBasilique Notre-Dame de Montréal

Het weer is erg fijn in Montreal, mensen vertelden ons dat het voorjaar druilerig was en het nu fantastisch weer is. In dat opzicht zal het wel een beetje op Nederland lijken. Iedereen loopt hier rond in zomerjurkjes en korte broeken. Het is een mooie stad om te zien met veel oude en nieuwe gebouwen door elkaar. Ons appartement, is van een oude Russisch-Canadese man en zijn vrouw, in de hal staat een verzameling oud-Russische uniformen achter glas. Het appartement staat naast een kerk met een sierlijk kopergroene daken. Het huis staat vol met ouderwetse meubelen, soms een beetje kitsch, maar met sfeer. Hier kunnen we een week lang acclimatiseren en de vliegtuigkater laten wegebben.

Hôtel Des Encans De MontréalPrincess MaraIngang appartement met waakhond

We zijn de trotse huurders van een Dodge Journey met maar 600 km op de teller. Sweet. We crossen vrolijk rond op de ´highway´ en blijven lekker op de middenbaan rijden, omdat het kan. Morgen komen Saskia en Myrthe naar Montreal om twee weken met ons mee te reizen, kamperen in natuurparken, fikkie stoken en beren spotten. We´ll keep you posted!

Eerste biertje, proost

1. De buuffies:
    Hoi lieverds!
    Wat fijn om te lezen dat alles goed is gegaan! En zeker ook met knappe Mara, wat een avontuur voor haar. Ook de visums zijn een grote verrassing! En wat een huis..........Inmiddels heeft Gabor (ik denk met vriendin en hond) intrek genomen in zijn iets minder kitsche appartement haha. We hebben hem nog niet gesproken of gezien maar er is gestommel. Toch gek hoor, maar het komt allemaal goed. Noah moet nog erg wennen, weet wel waar het eten staat, gaat door het kattenluikje (soms 4 x in de nacht waar wij dan weer aan moeten wennen hihi) maar zijn plekkie is hij toch een beetje kwijt. Zo zie je lieverds we moeten allemaal nog even acclimatiseren..........Genieten jullie er lekker van en wij kijken uit naar jullie mooie/ spannende/ indrukwekkende verhalen. Wij houden jullie op de hoogte van de onze......Een hele dikke kus van ons, de hondjes, mijnheer Boudewijn en natuurlijk Noah! xxxxxxx
  2. Kim:
    21 mei 2014
    Blij te horen dat de reis goed is gegaan! :-)
    Erg leuk om al die foto's te zien en jullie reisverslag te volgen!
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslag!
    Veel plezier! Veel liefs en dikke knuffel van Kim.
  3. Linda:
    21 mei 2014
    Aaaah heerlijk en wat fijn dat Mara het zo goed heeft gehouden! Ik leef nu al helemaal mee, keep the stories coming! X
  4. Floortje:
    Jaaaaa, jullie zijn d'r! Sweet :D
    Enjoy poepje, we lezen graag mee.

Kus!
  5. Tryfosa:
    21 mei 2014
    Heyyy Sanna & Bart! Yeehhh jullie avontuur is begonnen!:) Leuke blog zeg! Bij deze wil ik jullie nog heel veel plezier en avontuur wensen daar de komende maanden in Canada!!! Liefs Tryfosa
  6. Rinske:
    21 mei 2014
    Oooooo wat heerlijk; reis zit erop en laat dan nu maar de echte fun beginnen! Liefs Rins
  7. Marlies:
    21 mei 2014
    Dat klinkt allemaal goed! Geniet ervan! Liefs uit Zaandam!
  8. Thomas:
    21 mei 2014
    Lekker dat de reis zo super ging!!! Cool appartement ook!
  9. Sharon:
    22 mei 2014
    Erg leuk om te lezen allemaal! Dikke knuffel
  10. Paul Warendorf:
    Hey Sanna en Bart,
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen met verhalen en veel foto's.Mooi appartement .Zo te zien is Mara op haar gemak.
    Fijn dat het allemaal zo voorspoedig is gegaan.Hier in Nederland lijkt de zomer voorzichtig wat door te zetten.Ik wens jullie een lekkere tijd in Montréal .Ben benieuwd naar jullie verdere verhalen en foto's.
    Groetjes en liefs,
    Paul
  11. Patricia:
    Hi Sanna en Bart,

Fijn dat de reis voorspoedig is verlopen, ook voor Mara en wat een geluk dat het goed gegaan is met jullie visa, GEWELDIG!! Hoe is het met de jetlag? Inmiddels zijn Saskia en Myrthe geland vermoed ik, nu eerst lekker vakantie vieren. Heel veel plezier en enjoy, P
  12. Jotte:
    22 mei 2014
    Fijn dat de reis goed is gegaan en dat Mara en jullie vrolijk rondhuppelen door Montréal! En een visum voor een jaar Wauw!!!!

Enjoy!!! Kus
  13. Krista:
    24 mei 2014
    Mara heeft een lach van oor tot oor!
    Fijne reis lieve mensen!
    xx
  14. Erica:
    26 mei 2014
    Lieverds ook ik ben nu aangesloten. En toch nog even: hoezo stond Mara in de bench alleen op het vliegveld???. Verder fijn om te lezen hoe goed het gaat.
  15. Bob:
    9 juni 2014
    Leuk geschreven! Heel veel plezier Sanne en Bart (ook al ken ik jou niet Sanne :) ) Succes samen, ook voor jullie 4-voeter