Calgary, oh Calgary...

20 augustus 2014 - Whistler, Canada

(English translation below!)

Oh wow, we zijn al ruim 3 maanden onderweg. Het is een cliché maar de tijd is Bye Buddy!omgevlogen. Schiphol is gevoelsmatig nog niet zo lang geleden, maar als we de foto´s van afgelopen tijd bekijken dan hebben we toch wel heel wat kilometers afgelegd, toffe dingen gedaan en bijzondere mensen ontmoet. Whee haa!We zijn nu in British Columbia aangekomen, de meest westelijke provincie. Na dagen van kamperen zonder douche slapen we nu in een riant hotel in Whistler. Deze stad is in de winter een wintersportparadijs en in de zomer is het ook goed te doen. Samen zijn we met de mega coole Super Fly Zipline over bergen en dalen We are going for Super Flygesjeesd, totally awesome. Bart is gaan downhillen met een clubje mannen, op hele grote stevige stoere fietsen gaan ze met de skilift omhoog om vervolgens met een noodgang de berg af te fietsen. Ik hou me bezig met het verkennen van de schattige winkeltjes in het dorp en de vele wandelpaden.

Afscheid van de familieEind juli verlieten we de boerderij van Lynda en Martin in Manitoba en onze mede-Wwoofers Pamela en Hugo uit Québec. Afscheid is moeilijk en vooral na twee weken intensief met elkaar samen geleefd te hebben. De volgende bestemming werd de provincie Saskachewan, ook wel ´the gap´ genoemd door Canadezen omdat het er zo plat is. Net als de Provincie Manitoba was Saskachewan prachtig, zolang je van de grote snelwegen weg blijft.

Couchsurfing

We gingen opweg naar ons eerste Couchsurfadres (http://www.couchsurfing.org) bij Kevin en Ruth in Cabri. Kevin en Ruth zijn de ultieme reizigers, ze werken 5 maanden in het jaar en reizen er 7. Ze reizen couchsurfend de wereld rond of overwinteren in hun motorhome in

Saskachewan is prachtig!

tropische oorden. Ze houden ook nog een leuk blog bij, http://www.travelwithkevinandruth.com . Na twee nachten en een mooie wandeling over de heuvels rondom de camping waar zij deze maanden beheerder zijn, trokken we door naar de provincie Alberta.

Ja het bestaat echt, Dinosaur Provincial Park, waar de grootste verzameling Royal Tyrell Museumdinosaurusbotten ter wereld gevonden is. Deze collectie hebben wij gezien in het Royal Tyrell Museum, zeer de moeite waard als je ooit in de buurt bent. Met onze tent stonden we midden in het prehistorische zandstenen landschap van dit National Park, niet het soort landschap dat we ons ooit hadden kunnen voorstellen.

Onze couchsurf host in CalgaryOp naar Calgary! We waren een beetje zenuwachtig, omdat Calgary al lang op onze agenda stond. Omdat we graag mensen in Calgary wilden leren kennen besloten we om een logeeradres te vinden via Couchsurfing. We kregen een reactie van Corey, een geboren en getogen Calgarian. Hij had plek voor ons! Stappen bij Ship & Anchor Zijn basement-appartement was perfect. Corey zijn moeder is van Nederlandse afkomst en dat gaf gelijk een leuk begin van het contact. Daarnaast is hij bassist in de band Frankie McQueen, (http://www.frankiemcqueenmusic.com), en nam ons mee naar een leuke tent op 17th avenue, Ship & Anchor. Het leek een beetje op het Makerijtje in Zaandam, maar dan gevuld met stoere Canadezen. Het was een topavond. Knuffelen met MaraNa het logeeradres bij Corey konden we in Calgary nog twee nachten terecht bij Karen en Shane die we vorig jaar op vakantie hadden leren kennen in Waterton National Park. De gastvrijheid van de Canadezen maakt tot nu toe grote indruk op ons. Karen, een Canadese en Shane, uit Australië, verwelkomden ons in hun huis en ze waren ontzettend lief voor Mara. Het is zo fijn om zoveel vriendelijke mensen te leren kennen, het geeft ons veel vertrouwen voor het komende jaar.

Uitzicht op Calgary, not bah eh!

Ons plan voor de winter wordt het vinden van een appartement en het zoeken naar werk/vrijwilligerswerk in Calgary. De stad voelt voor ons prettig aan, nietCalgary centrum pretentieus maar een stad met hard werkende Canadezen die hun kansen pakken in een welvarende stad die nog steeds groeit. De stad bestaat ongeveer 150 jaar en daarvoor was er alleen nog maar prairie. Bijna iedereen die hier woont komt van ergens anders in het land of de wereld. We voelen ons geen vreemde in deze stad.

The magical Icefiels Parkway

Na Calgary reden we door naar het idyllische Banff en Jasper National Park. De foto´s zeggen genoeg, het is magisch. Ook de rit van het plaatsje Jasper naar Prince George en van Clinton naar Whistler waren fenomenaal, je camera even neerleggen is bijna geen optie. We hebben inmiddels veel gereden en zijn aan het uitpuffen in Whistler, wat echt geen straf is. We hebben het erg naar ons zin en kunnen elkaar ook nog goed hebben. Maar het thuisfront wordt gemist.

Totally ZenMara doet het ontzettend goed, ze past zich goed aan aan de wisselende omgeving. Het is voor ons fijn dat ze met ons mee op reis is, we maken door haar makkelijk contact met mensen. Ook al is het soms wat extra geregel met een hond erbij, het is de moeite meer dan waard. Morgen vertrekken we naar Vancouver Island, waar we Sharon en Rogier zullen ontmoeten. Ook Bart zijn ouders zien we 29 augustus in Vancouver. Eindelijk kunnen we ons weer omringen met onze lieve vrienden en familie, we kijken er erg naar uit.

Sanna & Bart

........................................................................................................................

Oh wow, we are on the road for more than three months now. It's a cliché, but time has flown. The airport back home doesn´t feel that long ago. When we look at all the pictures from last month, we  made ​​a lot of mileage for sure, did cool things and met lovely people.

We have arrived in British Columbia and are now staying in a fine hotel in Whistler. Which is really nice after days of camping with no showers. Whistler is a winter sports paradise in winter and the summer is not so bad too. We tried the mega cool Super Fly Zipline and swooshed over mountains and valleys, totally awesome. Bart went down hill mountain biking with a bunch of guys, they went up with the ski lift and run down the mountain on big sturdy tough bikes. I am busy exploring the cute shops in the village and the many walking trails around.

In late July we left Lynda Martin´s farm in Manitoba and our fellow Wwoofers Pamela and Hugo from Québec. Parting is difficult after two weeks, especially when you have lived intensively together. The next destination was the province of Saskachewan, also called 'the gap ' by Canadians, because it is so flat. Like the Province of Manitoba Saskachewan was beautiful, as long as you stay away from the major highways.

We went on our way to our first Couch Surf address (http://www.couchsurfing.org) with Kevin and Ruth in Cabri. Kevin and Ruth are the ultimate travelers, they work five months a year and travel seven. They travel around the world couch surfing or go to tropical places in their motorhome during winter. They also keep a nice blog, http://www.travelwithkevinandruth.com. After two nights and a nice walk over the hills surrounding the campground, where they are the managers these months, we moved on to the province of Alberta.

Yes it is real, Dinosaur Provincial Park, where they found the largest collection of dinosaur bones in the world. We have seen this collection in the Royal Tyrell Museum, well worth it if you're ever in the neighborhood. With our tent we camped in the middle of a prehistoric sandstone landscape in the National Park, not the kind of landscape we could ever have imagined.

On to Calgary! We were a little nervous because Calgary had long been on our agenda. Because we wanted to get to know people in Calgary, we decided to find a place to stay through Couchsurfing. We received a response from Corey, a born and raised Calgarian. He had place for us! His basement apartment was perfect. Corey is the bass player in the band Frankie McQueen, frankiemcqueenmusic.com, and took us to a nice bar on 17th avenue, Ship & Anchor. It seemed a bit like the ´Makerijtje´ in back home in Zaandam, but filled with cool Canadians. It was a really great night.

After our stay with Corey we went to Karen and Shane for two nights. We met them in Waterton National Park last year. The hospitality of Canadians made a great impression on us. Karen, a Canadian and Shane, from Australia, welcomed us into their home and they were very kind to Mara. It's so nice to know so many friendly people, it gives us great confidence for the coming year.

Our plan for winter is to find an apartment and jobs in Calgary. The city feels pleasant to us, not pretentious, but a city of hard-working Canadians who live a good life in a prosperous city that is still growing. The city exists around 150 years, and before that there was only prairie, can you imagine. Almost everyone who lives here is from somewhere else in the country or the world. We don´t feel like stranger in this city.

After Calgary we drove to the idyllic Banff and Jasper National Park. The pictures say enough, it's magical. The ride from the town of Jasper to Prince George and from Clinton to Whistler were phenomenal, putting down your camera is not an option. We drove a long way from Montreal and are now unwinding in Whistler, which is a real treat. We have a good time and we are still enjoying each others company. But the home front is missed.

Mara is doing extremely well, she adapts well to the changing environment. We love her company while traveling and talk to all sorts of people on the road who connect with her. Even though it sometimes is a bit of a hassle to arrange things, it's more than worth it.

Tomorrow we leave for Vancouver Island, where we will meet our friends Sharon and Rogier. Also Bart his parents we will be in Vancouver the 29th of August. Finally we can surround ourselves with our dear friends and family again, we look forward to it.