In the country

22 juli 2014 - Rossburn, Canada

Inmiddels zijn we ruim twee maanden op reis. De afgelopen weken hebben we al Done!heel wat kilometers gemaakt. Op 1 juli (Canada day, een soort van Canadese Koningsdag) namen we afscheid van Tom en Ruth in Eden Mills. Het waren drie geweldige weken waarin er uitbundig voor ons werd gekookt en we konden chillen in de hottub. Natuurlijk moesten we daar wel wat voor doen, we hebben veel hout gehakt en de moestuin bijgehouden.

Eden Mills

De laatste avond nodigden Tom en Ruth hun buurtvrienden uit voor een ´Potluck´. Iedereen nam een gerecht mee, B.Y.O.F. (Bring Your Own Food). Het was erg gezellig en we voelden ons voor even een onderdeel van de community in Eden Mills. Tom en Ruth, heel erg bedankt.

Well hello there ;)Na een korte rit komen we aan op het schiereiland van Bruce Peninsula National Park, één van de aanbevelingen van Tom. Behalve dat het park prachtig is, zijn er vele scheepswrakken te bewonderen in het aanliggende water. De meedogenloze rotsen in de binnenzeeën maken het dat navigatiefouten duur betaald zijn. Tijdens de drie dagen op het schiereiland hebben we mooie wandelingen langs het water gemaakt en gezwommen in één van de kleinere (lees; warmere) meren.

View <3Onze volgende stop is Lake Superior Provincial Park op een camping aan het water. Ondertussen slapen we in onze nieuwe wél waterdichte tent aangeschaft in Toronto. Lake Superior is het grootste meer ter wereld (zegt wicked pedia). Het voelt dan ook meer alsof we aan een zee of oceaan staan. Het meer heeft zoveel invloed op de temperatuur dat als de wind draait naar het noorden de temperatuur Camping Agawa Bay aan Lake Superiormeer dan 10 graden keldert. Genoeg reden om het kampvuur goed hoog te houden. In het plaatsje Wawa ontmoetten we twee jonge mannen van in de twintig, ze reizen ook door Canada van oost naar west, maar per fiets! En wij dachten dat we stoer waren, nee dus. Deze mannen zijn de echte bikkels.

Uitzicht Marie Louise LakeNog 3 dagen brengen we door in Sleeping Giant Provincial Park voordat we de volgende Wwoof experience aangaan. Het deel van de camping waar wij verbleven was niet toegankelijk met de auto en erg afgelegen aan ons privé meer. Dit is ook het park waar wij onze eerste ´bear entcounter´ heerlijk veilig vanuit de auto hebben meegemaakt. Alertheid op alles wat met eten te maken heeft en wat in de buurt van de tent is, is geboden.

Stone Country Acres

Na in totaal ruim 6000 km gereden te hebben komen we aan in Rossburn, Manitoba, onze tweede Wwoof plek bij Lynda en Martin. Zij hebben een bescheiden ´property´ van een half bij een half (mijl), ongeveer 160 acres. Deze typerende 160 acres stamt uit eind 19e, begin 20e eeuw toen immigranten deze hoeveelheid land konden kopen voor wel 10 hele dollars.
Onze nieuwe familie ;)Martin en Lynda verbouwen ´Rhodiola Rosea´, een plant met een wortel die zo ongeveer alle goede eigenschappen van Redbull heeft, maar dan wel volledig natuurlijk en niet ongezond. Het duurt 5 jaar voordat de plant volgroeid is, waarna het verwerkt wordt tot capsules en in de schappen ligt als wonderpillen.

Het zijn een paar gekke dagen geweest. Toen we hoorden van de vliegtuigaanslag waren we met onze gedachten weer thuis in Nederland. Het zet het leven volledig in perspectief, het kan zomaar over zijn.

Weeding the rows

Tijdens het werken op het land van Lynda en Martin ligt Mara naast ons in het veld. ´It´s a dogs life´ een hondenleven, zoals ze het hier noemen. Het is pittig werk maar aan het einde van de dag gaan we met een goed gevulde maag en een voldaan gevoel ons bed in.

Manitoba is prachtig

De nachten in Manitoba zijn geweldig. Het is hier ´s nachts ontzettend stil op het jolige gejoel van coyotes na. Overdag vliegen hier zwermen met libellen rond, ze voeden zichzelf met muggen en zijn deze vakantie dus

Zwemmen!

mijn nieuwe beste vrienden geworden. Na het werken hebben Lynda en Martin ons meegenomen naar Riding Mountain National Park en hebben we gezwommen in Deep Lake, wat met een strak blauwe hemel echt heerlijk was.

We hebben het goed naar ons zin, met hier en daar soms wat heimwee. Zaterdag vertrekken we verder richting Calgary, wat nog maar 10 uur rijden is. Wat we gaan doen weten we nog niet, we proberen zo min mogelijk te plannen.

Horseback riding, Tenessee WalkersLiefs Sanna & Bart

1. Thomas:
    22 juli 2014
    Wauw vet to allemaal hoor!! Blijf maar schrijven (oh, naast het genieten natuurlijk)
  2. Kim:
    Klinkt goed! En jullie zijn echt wel bikkels! X Kim
  3. Evelien:
    23 juli 2014
    Jemig... dat klinkt echt fantasticsh. Ik vindjullie echt super stoer! Xxx
  4. PaulWarendorf:
    Lieve Sanna en Bart
    Het blijft elke keer leuk jullie via het reisverhalen en de foto's te volgen. Wat een avontuur .Wij waren in Noorwegen waar we genoten hebben van de natuur en de geweldige uitzichten(Utsikten)
    Wens julie heel veel plezier en nieuwe avonturen.
    Veel groeten,
    Paul Warendorf
  5. Kim:
    24 juli 2014
    Weer zo'n prachtig reisverslag met mooie foto's!
    Veel plezier nog!
    Liefs!!!
  6. Krista:
    25 juli 2014
    Ha lieve Sanna en Bart, weer terug na de festivals ben ik jullie blogs aan het inhalen... Wat prachtig klinkt het! Een mooie combinatie, hard werken met de natuur om je heen en fijne mensen. Lieve Sanna, ik denk veel aan je. Een heel dikke kus aan jullie beiden!
  7. Patricia:
    26 juli 2014
    Dank jullie wel voor weer zo'n prachtig reisverslag. Wat een prachtige verhalen en mooie mensen komen jullie tegen. Dat zijn jullie natuurlijk ook, bikkels.
    Veel plezier in Calgary en lots of love, Patricia
  8. Greet Groot:
    26 juli 2014
    Lieve Sanna en Bart,
    Wat een leuke verhalen allemaal!
    Volgens mij hebben jullie het ontzettend naar je zin.
    Ik ga zo nog een rondje met Didi en kom dan altijd Noa tegen.
    Hij komt me even begroeten en probeert dan de aandacht van Didi te krijgen.Lief hoor!
    Het gaat goed met hem en iedereen houdt een oogje in het zeil.
    Nog veel plezier
    liefs Greet
  9. Rineke dooijewaard:
    28 juli 2014
    Wat een avontuur. Weer een leuk reisverhaal met prachtige foto's. Dank je wel!
  10. Hanna:
    29 juli 2014
    :D
  11. Annette van der Zwan:
    13 augustus 2014
    Hoi Sanna & Bart,
    Zoals je misschien weet (ofniet) werk ik niet meer vast bij de smd, alleen nog als oproepkracht, vandaag werk ik, dus eindelijk kon ik aan Daan vragen of hij wist hoe het met jullie ging. Hij heeft mij meteen jullie blog doorgemaild, dus vandaar dit berichtje. Wat fijn om te lezen dat jullie het zo super naar de zin hebben. En wat maken jullie veel leuke dingen mee! Ga jullie zeker volgen hoor! Heel veel plezier nog en geniet van alles wat jullie nog gaan doen! Lieve groetjes van Annet
  12. Bart en Sanna:
    21 augustus 2014
    @ Iedereen, bedankt voor de toffe berichten, doet ons goed! We horen natuurlijk graag dat we bikkels zijn!
    @ Paul, Noorwegen lijkt best op Canada, het is daar ook echt prachtig. Misschien eens tijd voor een vakantie bezoekje aan Canada?
    @ Greet, wat leuk dat Noah jullie komt begroeten, lieve kleine kater, we missen hem erg hoor. Fijn dat jullie een oogje in het zeil houden, dikke kussen voor jou en Didi
    @ Annette, wat leuk van je te horen, ik bedacht me al dat ik jouw persoonlijke e-mail adres niet had, maar gelukkig is het goed gekomen. Ik hoop dat het goed met je gaat, werkse en doe ze de groeten daar!